DramaOnline logo

Blog_banner_Artikelen_geschreven_over_de_achtergrond_van_het_vak_drama_-_DramaOnline.png

Blog

Artikelen geschreven door de makers van DramaOnline over de achtergrond van het vak drama.

Hoge en lage status tijdens drama

Door Eva op 18 mei 2015

Status kan over heel veel dingen gaan; leeftijd, beroep, rang, postuur, karakter. Door een verschil in status tussen personages op te zoeken, ontstaat er interactie.

 

Lees verder

Het probleem - over het creëren van een boeiende scène

Door Eva op 13 april 2015

Vanaf groep 5 wordt er in onze dramamethode aandacht besteed aan het gebruiken van het spelelement probleem en oplossing. We vertellen je graag wat we hiermee bedoelen en hoe je dit kunt toepassen in je dramales.

Lees verder

De 3 W's in een dramales

Door Eva op 6 april 2015

In de dramales wordt vaak gewerkt met de Wie, Wat en Waar. Maar wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? En hoe kun je deze 3 W’s inzetten?

Lees verder

Het samenstellen van een kostuumkist

Door Eva op 12 maart 2015

Kostuums in de dramales kunnen zeker een meerwaarde zijn. Het is prettig als je binnen de school een kostuumkist hebt, waar iedereen gebruik van kan maken. Lees hier een voorbeeld van de inhoud van zo'n kist.

Lees verder

Kostuums in de dramales

Door Eva op 12 maart 2015

Kinderen vinden niets leuker dan zichzelf verkleden. Van kleuters tot bovenbouw, bijna ieder kind beleeft plezier in het zich uitdossen als een ander. Ook in de dramales is kleding van toegevoegde waarde. In dit artikel lees je hoe je kostuums in kunt zetten in de dramales.

 

Lees verder

Welk prentenboek is geschikt voor een dramales?

Door Eva op 12 oktober 2014

In onze dramalessen maken we vaak dankbaar gebruik van prentenboeken. Een mooi boek is voor zowel leerlingen als leerkracht een fijne inspiratiebron voor dramatisch spel. Maar niet elk boek is even geschikt om in de dramales in te zetten. We vertellen je graag wat onze criteria zijn bij het kiezen van een boek.

Lees verder

Hoe ga je om met geweld in een dramales?

Door Eva op 26 augustus 2014

Achter elkaar aan rennende kleuters, eindeloze schietpartijen en onophoudelijk duw-en-trekwerk in je dramales. Herkenbaar?
Leerlingen kunnen de neiging hebben hun fascinatie voor geweld tijdens de dramales te uiten.
Maar hoe ga je om met geweld tijdens een dramales?

Lees verder

Drama voor grote groepen

Door Eva op 28 juli 2014

Een dramales geven aan een grote groep leerlingen is misschien niet ideaal, maar vaak wel de praktijk. Klassen met 30 leerlingen of meer zijn zeker geen uitzondering. Hoe sluit je in je lesmateriaal hierop aan, zodat iedereen zich gezien voelt en de structuur gehandhaafd blijft?

Lees verder

Wat is mijn rol als leerkracht tijdens een dramales?

Door Eva op 6 juli 2014

"Kun je even komen helpen, juf?" "Wij weten niet wat we moeten doen." "Meester, niemand wil de heks spelen."

Komen deze reacties van leerlingen tijdens een maakopdracht je bekend voor? Niet ieder groepje gaat even voortvarend te werk. En wat is nu jouw rol als leerkracht tijdens deze fase in de les?

Lees verder

Spelen met voorwerpen in de dramales

Door Eva op 6 juli 2014

Leerlingen vinden het geweldig om met voorwerpen aan de slag te gaan. Voorwerpen kunnen op verschillende manier ingezet worden in een dramales. De twee belangrijkste manieren zijn binnen de werkvorm objectenspel of als rekwisiet.

Lees verder

« Vorige123Volgende »