DramaOnline logo

Blog_banner_Artikelen_geschreven_over_de_achtergrond_van_het_vak_drama_-_DramaOnline.png

Blog

Artikelen geschreven door de makers van DramaOnline over de achtergrond van het vak drama.

Welk prentenboek is geschikt voor een dramales?

Door Eva op 12 oktober 2014

In onze dramalessen maken we vaak dankbaar gebruik van prentenboeken. Een mooi boek is voor zowel leerlingen als leerkracht een fijne inspiratiebron voor dramatisch spel. Maar niet elk boek is even geschikt om in de dramales in te zetten. We vertellen je graag wat onze criteria zijn bij het kiezen van een boek.

Lees verder

Hoe ga je om met geweld in een dramales?

Door Eva op 26 augustus 2014

Achter elkaar aan rennende kleuters, eindeloze schietpartijen en onophoudelijk duw-en-trekwerk in je dramales. Herkenbaar?
Leerlingen kunnen de neiging hebben hun fascinatie voor geweld tijdens de dramales te uiten.
Maar hoe ga je om met geweld tijdens een dramales?

Lees verder

Drama voor grote groepen

Door Eva op 28 juli 2014

Een dramales geven aan een grote groep leerlingen is misschien niet ideaal, maar vaak wel de praktijk. Klassen met 30 leerlingen of meer zijn zeker geen uitzondering. Hoe sluit je in je lesmateriaal hierop aan, zodat iedereen zich gezien voelt en de structuur gehandhaafd blijft?

Lees verder

Wat is mijn rol als leerkracht tijdens een dramales?

Door Eva op 6 juli 2014

"Kun je even komen helpen, juf?" "Wij weten niet wat we moeten doen." "Meester, niemand wil de heks spelen."

Komen deze reacties van leerlingen tijdens een maakopdracht je bekend voor? Niet ieder groepje gaat even voortvarend te werk. En wat is nu jouw rol als leerkracht tijdens deze fase in de les?

Lees verder

Spelen met voorwerpen in de dramales

Door Eva op 6 juli 2014

Leerlingen vinden het geweldig om met voorwerpen aan de slag te gaan. Voorwerpen kunnen op verschillende manier ingezet worden in een dramales. De twee belangrijkste manieren zijn binnen de werkvorm objectenspel of als rekwisiet.

Lees verder

Welk lesmateriaal past bij mijn groep?

Door Eva op 10 augustus 2013

Kleuters beleven een dramales uiteraard compleet anders dan een bovenbouwer. Door de jaren heen ontwikkelt een leerling zich op cognitief en sociaal vlak. Dit heeft invloed op zijn of haar mogelijkheden, beperkingen en interesses binnen de dramales. Wat is de ontwikkeling per groep en welke lesstof sluit daarbij goed aan?

Lees verder

Hoe lang mag een dramales duren?

Door Eva op 3 juli 2013

Of nog beter gezegd: Hoe lang kunnen leerlingen geconcentreerd bezig zijn met een dramales? Hoewel dit natuurlijk per groep verschillend is, is er wel een aantal richtlijnen te noemen.

Lees verder

Een perfect opgebouwde dramales

Door Eva op 13 juni 2013

Een goede dramales is volgens een vaste structuur samengesteld. Deze lesopbouw zorgt ervoor dat de leerlingen stap voor stap wennen aan de gebruikte spelvorm en dat zij de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn in de kernopdracht. We laten je graag zien hoe je je dramales perfect opbouwt.

Lees verder

Spelvormen in de dramales

Door Eva op 7 juni 2013

Een spelvorm vormt het uitgangspunt van een dramales. Dit is de speltechniek of de werkwijze waarbinnen en waaraan gewerkt wordt. Een overzicht van de meest gebruikte spelvormen en hun aandachtspunten.

Lees verder

Muziek tijdens de dramales

Door Eva op 17 mei 2013

In de dramales kan muziek een belangrijke ondersteuning zijn voor spelers en spelbegeleider. Niet voor niets geven we ieder jaar een CD uit met theatrale muziek. We laten je graag zien op welke manieren je muziek in kunt zetten binnen je lessen.

Lees verder

« Vorige12Volgende »